ارسال پاسخ

۲۲ آذر ۱۴۰۲
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n6545

pvc-asso.ir

اصلی ترین مشکلات تولیدکنندگان در قطب صنعت کشور| دولت مشورت با تشکل های اقتصادی را در نظر بگیرد

گفتگوی بازار با علی جنترانی کارآفرین اصفهانی ، مدیرعامل شرکت پی وی سی صبا و عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی را در ادامه میخوانید.

 ظرفیت تولید در صنایع بالادستی چندان وابستگی به واردات ندارد و در شرایط فعلی به دلیل عدم سرمایه گذاری و عدم پیشرفت و بهره وری در وضعیت اشباع قرار دارد و امکان افزایش ظرفیت تولید برای آنها کمتر است اما در سوی دیگر قضیه، صنایع پایین دستی هستند که می توانند با هزینه کمتری ارزآوری بیشتری داشته باشند و به تولید و اشتغال کمک کنند.

بنابراین حمایت از مدیران بومی، کارآفرینان و تولیدکنندگان نه تنها می تواند در عرصه تولید موفقیت های روزافزونی را به ارمغان بیاورد؛ بلکه از خام فروشی جلوگیری کرده و سبد صادراتی ما را از تولیدات بومی در حوزه صنایع پتروشیمی پر خواهد کرد و حداکثر سود را عاید کشور می کند.

در این رابطه گفت و گویی داشتیم با علی جنترانی کارآفرین اصفهانی و عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی ایران که دو دهه است در عرصه صنعت و تولید فعالیت می کند و به نظر او اگر از تولیدکنندگان حمایت های لازم بشود آنها می توانند در اشتغالزایی در شهری همچون اصفهان که قطب صنعت کشور به شمار می رود نقش موثری داشته باشند.

 

*به عنوان یک تولید کننده که ۲۰ سال است در این حیطه مشغول به کار هستید؛ اصلی ترین مشکلات تولیدکنندگان در قطب صنعت کشور چیست؟ با توجه به اینکه بخش اعظمی از تولیدکنندگان به خصوص در حیطه پتروشیمی و پلیمر در شرایط امروز با مشکلات جدی در این عرصه روبرو هستند.

با وجود اینکه اکثر مواد اولیه داخلی است یکی از اصلی ترین مشکلات بحث عرضه است که باعث رقابت در بورس می شود و با اینکه نفت و پتروشیمی داریم اما تولید کننده ما زیر بار انبوهی از مشکلات است و باید با قیمت های بالایی مواد اولیه خود را تأمین کند.

این در حالی است که با توجه به انحصار این مواد اولیه در دست یک یا چند پتروشیمی داخلی، هیچگونه پاسخگویی در زمینه مشکلات کیفی مواد اولیه هم وجود ندارد.

 

* در این میان آیا دولت چوب لای چرخ تولیدکننده می اندازد و یا مشکلات دیگری است که این وضعیت را به وجود آورده است؟

مشکل اصلی عدم برنامه ریزی مناسب است؛ در این زمینه دولت باید در برنامه های خود مشورت و نظرخواهی از انجمن ها و صنایع پایین دستی را نیز بگنجاند اما این اتفاق نمی افتد در صورتی که اگر دولت برنامه های اقتصادی خود را با مشورت با تشکل ها و انجمن ها پیش ببرد؛ می توانیم اقتصاد بهتری را رقم بزنیم.

 

* شما از معضل تأمین مواد اولیه گفتید؛ چرا در قطب صنعت کشور که ما چندین کارخانه تولید مواد اولیه پلیمری داریم باز هم با این مشکل روبرو هستیم؟

ببینید هر چه دسترسی به مواد اولیه سخت تر باشد و گران تر پای تولید کننده دربیاید او مجبور می شود که کیفیت را پایین بیاورد که این مساوی است با کاهش توان صادراتی.

در حال حاضر ما به عنوان تولید کننده مجبوریم مواد اولیه را بالاتر از قیمت جهانی بخریم و این در حالی است که رقبای ما مثل ترکیه جای ما را در بازارهای صادراتی گرفته اند به این خاطر که مواد اولیه با کیفیت تر و ارزانتر و تکنولوژی روز دنیا را در اختیار دارند و در نتیجه با قیمت رقابتی و کیفیت بالا کم کم جای ما را در بازارهای صادراتی گرفته اند.

 

* آیا این مشکلات باعث نشده که به تعدیل نیرو روی بیاورید؟

سعی کرده ایم که تعدیل نیرو نداشته باشیم اما این مشکلات باعث کند شدن روند پیشرفت ما می شود و موانعی را در توسعه و پیشرفت ما ایجاد می کند به طوریکه ما ره دو ساله را باید ۱۰ ساله طی کنیم.

 

* در حال حاضر اصفهان رتبه چندم را در بین مابقی شهرهای کشور در زمینه تولید pvc دارد؟

اصفهان رتبه اول را چه از لحاظ تعداد تولیدکننده و تیراژ تولید و چه از نظر تنوع و کیفیت در اختیار دارد و می توان گفت که این استان پتانسیل های زیادی در این زمینه دارد.

 

* به عنوان یک تولید کننده با سابقه راهکاری که می توان برای تولید و اشتغالزایی بیشتر به خصوص در حوزه صنایع پایین دستی ایجاد کرد چیست؟ آیا دولت باید حمایت کند یا بانک ها باید همکاری بیشتری داشته باشند؟

همه اینها باید دست به دست هم باید بدهند، از یک سو بانک ها باید منطقی و معقول باشند و از سویی دیگر دولت این انحصار را از صنایع پتروشیمی بردارد چرا که با عرضه کم در بورس کالا باعث ایجاد رقابت می شوند. اما اگر مرزها باز باشد و تولید کننده بتواند از خارج از کشور مواد اولیه خود را به شکل ارزان و با کیفیت وارد کند، هم می تواند تولید بیشتر و با کیفیت تری داشته باشد و هم در اشتغالزایی سهم زیادی داشته باشد.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد